Subway trip - Don't know where I'm going, but I sure know where I've been





Bestämde mig för att utnyttja mitt dagspass i tunnelbanan till fullo nu när jag var ensam och kunde åka till alla konstiga platser. Det blev till Kanda, Asakusa, Ueno och Ochanomizu. Varenda plats hade sina egna små egenheter och charm. Dessutom roar det mig väldigt mycket att åka tunnelbana och hitta på historier om alla jag ser stiga av och på.



Just denna bild är visserligen tagen i Kyoto, men den skulle lika gärna kunna vara från Tokyo. Det jag ville poängtera är att Japan nog är det mest korprika land jag träffat på. Man hör dem skorra i varje gatuhörn och sitta uppflugna i telefonmaster och trädtoppar. Själv har jag många anledningar att ha korpar som en av mina favoritfåglar, men till största del nog för att de är så intelligenta. Synd bara att de har fått ett så negativt rykte.



I Ueno Park var det pyntat för Childrens Day (5 maj). Solen sken, människor var glada, åt glass och gick på zoo.




Andra visade upp sin skicklighet och konster. Det var musik, trolleritrick, akrobatik och en fröjd för ögonen.



Andra stod och hade rishattar på huvudet och ja... det var nog för att förtjäna sitt levebröd.



Asakusa var ett område som plötsligt liknade Kyoto, med tempel och marknader, stora klockor och lyktor. Hittade på ett mer folktomt område denna kille vars apa gjorde konststycken i klass med Cirkus Scott. Tycker dock inte att apor är något man ska ha i storstäder och särskilt inte i koppel.



Hittade även till slut fiskkakorna jag såg överallt i Korea men aldrig provade. Kan berätta att det smakar ungefär som croissanter. Valde en med choklad i och ja, det var gott. Tror det hade varit bättre att välja med kastanjer i dock. Men det är svårt att ändra på nu. Gott var det i alla fall.
Jag var kvar ett tag till i Tokyo och vandrade runt och såg mycket spännande. Jag är så lycklig att jag kunde få åka dit, det var alldeles fantastiskt roligt att äntligen kunna se ett land jag velat åka till i mer än fem år. Så har jag ju lovat massor av människor att jag ska åka dit igen, så det dröjer nog inte förrän jag återser världens mest extrema stad och ett av de finaste länderna jag sett.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0