Ryggkottar - Tu eres mi pescaderia y el fuego de mi corazón




"Om det sympatiska nervsystemet tar över så får man det man kallar medicinsk stress! Sen blir man tjock och så dör man!"
Blir så glad av att ha vår argentinska föreläsare tillbaka igen. Svingar pekpinnen som ett svärd och svassar runt på sina höga klackar (för så mycket till längd har han liksom inte själv). Det bästa är att han har så utruligt mycket energi och så fantastiskt skum svenska.
Bara för att nämna något så visade han oss ryggkottar i genomskärning för ett par dagar sen. Det tog ett tag innan jag fattade att det faktiskt inte var kottefolket han menade, utan ryggkotor. Gick runt hela dagen och tänkte på dessa ryggkottar och det ledde till bilden ovan, inte riktigt färdig än, men det tar vi en annan dag.
Fysiologi blev kanske lite mer anatomi än vad jag ursprungligen tänkt mig, men å andra sidan har anatomi blivit bra mycket intressantare än vad jag någonsin trott. Älskar att kunna traggla mig igenom en timlång förklaring på något och sen få veta att där, om man slår ut den lilla fjantgrejen, då kraschar hela kroppen.
Sedan är det ju svårt att inte le när någon frågar vad det är för skillnad mellan axon och något liknande och señor Cantera svarar "Det är inte alls någon skillnad! Det är två olika saker!"
Sydamerikaner gör mig glad.
(Fast det enda jag kan säga på spanska är "Du är min fiskaffär och mitt hjärtas eld." Begynnelsemeningen till vad som antagligen är världens mest underskattade kärleksdikt.)

Annars har jag nu lyckats skada båda mina armbågar på exakt samma ställe. Det roar mig också, på något udda vis. Känslan av att inte kunna rätta till halsduken utan att det känns som om armarna ska trilla av är ganska intressant. Att vara symmetriskt skadad kanske är något att rekommendera (för alla som gillar att leka T-rex).

Kanske borde ta och kasta snöboll med min syssling på min lediga eftermiddag. Han är ungefär på samma humör som mig. Lite sådär superglad utan att riktigt kunna förklara det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0