"De är glömda drömmar från människornas värld allesammans...Hela Fantásien vilar på en fast grund av glömda drömmar"



"Bastian följde tyst efter honom när han gick ut på slätten och varsamt och försiktigt bäddade ner sina nya fynd i den mjuka snön längst ut i en av raderna. En av de där bilderna föreställde en man som hade en fågelbur med två duvor istället för bröst."

Magritte målade bilden och Michael Ende har med en mening om just den tavlan i Den Oändliga Historien. Det är en till synes irrelevant mening i boken. Bara den första i en lång rad om bilder, bilder som är glömda drömmar från människornas värld. Hade jag inte precis tittat igenom målningar av Magritte, så skulle jag inte ens lagt märke till innebörden av orden.
Men nu kan jag inte sluta undra. Skrev han det för att han sett målningen som blev klar nästan 40 år tidigare eller bara råkade det bli så?
Jag för min del tänker att han lade in meningen som ett litet tack till Magritte, men inte så att det blev tydligt för någon annan än de som visste vad han menade. Eller så var det bara en slump. Kanske var allt bara en slump.
Men jag gillar att fantisera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0