"As long liveth the marry man (they say) as doth the sorry man, and longer by a day"



Meet Morph. Hade man någonsin kloakmonsterskräck som barn så skulle det här vara den stund då all barndomsrädsla kom tillbaka och man i panik gömmer sig under täcket. Plötsligt fick nämligen den här typen för sig att kravla ut ur vårt avlopp. Ännu har vi inte kommit på en vettig förklaring till det hela. Kanske beror det på en alltför entusiastisk användning av diskmedel, kanske har han suttit där ända sen vi flyttade in och väntat på ett bra tillfälle. Men, moln i badrummet är väl aldrig fel? (Lägg märke till sunkigheten förresten. Eller, nej, låt helst bli.)



Vissa har hört mig tala om Det Där Rummet som ligger i hjärtat av Det Där Huset. Det Där Rummet med bokhyllor i ek från golv till tak. Skum belysning, gärna en mjuk matta som man kan borra in fötterna i. Och givetvis Stegen. En sån som man kan swoscha längs hyllorna med och till synes på måfå plocka ut en noga utvald bok medan man berättar för storögda barnbarn om när man slogs mot isbjörnar i Alaska.
Så hittade jag då Neil Gaimans bibliotek och jag måste säga... Ja, inte helt dåligt. Fåtöljen fyller sin funktion alldeles utmärkt. En dag så.



Meet Thëo. Uppkallad efter Theodore Stephanides som jag inte förväntar mig att någon ska känna till. Men låt oss bara säga att han passar väldigt bra som krukväxt. Likt en viss växt tillhörande Léon, så ska han hålla mig sällskap när jag blir ensam eller när jag helt enkelt hellre pratar med en krukväxt än människor. Med tanke på hur vissa människor kan vara är det inte förvånande.
Bara som exempel så har inatt varit första gången på två veckor som jag sovit mer än 6 timmar. Och till stor del beror det på ett gäng som verkar ha bosatt sig utanför vår dörr och fått för sig att tre på natten är den mest livade stunden av alla. Kan lova att det inte är det minsta roande att vakna upp med cigarettrök insipprande genom dörren och dunk och skrik i väggarna. Gör de om det tänker jag kasta en kastrull på dem. Garanterat.
Och som kompensation för att jag fick sova inatt skulle givetvis våra kära balkonggubbar korsa vårt rum i arla morgonstund och måla räcket i rostbrun färg. Funderar på att vara rebellisk och måla tillbaka det i svart.

Vi har utan mycket möda och stort besvär lyckats boka biljetter till Japan. Det blir mycket äventyr i vår. Jag kommer nog plötsligt befinna mig hemma utan att förstå vad som hänt. Det är trevligare på det sättet.
Luften känns som om den inte räcker till och himlen har tömt all sin färg över vårt hus.

Kommentarer
Postat av: Julia

Åh, Japan, vad roligt!



JAG ÄLSKAR DIN BLOGG, DEN ÄR BÄST!

2010-03-20 @ 18:40:18
URL: http://www.metrobloggen.se/upontheroof

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0